About the Site

EMIサイト立ち上げの背景

A background in starting the EMI site

 

There are two reasons why we decided to launch this site.

Japanese teachers and Japanese students have studied English as a foreign language. In other words, the purpose of learning is to improve English proficiency. However, at EMI, English is a means to learn. This change from an objective to a means has had a great impact not only on the students but also on the teachers. As you are reading this site, you must be devising your lessons through trial and error. However, there is a limit to what an individual can do. It is better to have a group of colleagues who can help you learn about approaches and activities that you may not have come up with on your own.

In addition, there are very few higher education institutions in Japan that systematically conduct faculty development (FD) related to EMI. At Hiroshima University, EMI FD has been offered as part of the training for new faculty for the past two years, but because it is held on a fixed date and time, not everyone is able to participate. The reality is that university faculty members, who are extremely busy every day with teaching, research, and school duties, may not be able to attend FD even if they wanted to.

Through the Oxford training course, we learned the definition of EMI, theories of second language acquisition and education, and theory-based approaches that can be used in the classroom. After the training, all of us realized that learning about and understanding EMI, and clearly learning what approaches are available, is essential for EMI classroom management. We then unanimously decided to give back to Hiroshima University what we had learned from the EMI training.

This is the background that led us to launch this website to provide knowledge and information about EMI and approaches that may be beneficial in the classroom. Online would help to solve the personal limitations and scheduling issues mentioned earlier.

 

EMIサイト立ち上げの背景

 

 このサイトを立ち上げるに至った理由は二つあります。

 日本人教員と日本人学生は英語を外国語として学んできました。つまり、学習の目的が英語力の向上です。しかし、EMIでは英語は学ぶための手段です。目的から手段に変わることによって、学生だけでなく教員にも大きなインパクトを与えることとなりました。きっとこのサイトをご覧になっている先生方も、試行錯誤しながら授業を工夫されていると思います。しかし、個人でできることには限りがあります。やはり仲間がいたほうが自分では気が付かなったアプローチやアクティビティを知ることができます。

 また、組織的にEMIに関連するファカルティ・デベロップメント(FD)を行っている国内の高等教育機関は非常に限られています。広島大学でも、ここ2年ほど新任研修の一環としてEMIのFDが提供されましたが、決まった日時に開催されるため、必ずしも全員が参加できるわけではありません。教育、研究、校務で毎日多忙な大学教員は、FDに参加したくてもできないというのが実状でしょう。

 運営メンバーが参加したOxfordの研修では、EMIの定義を始め、第二言語習得や教育の理論、そして理論的枠組みに基づいた、教室で使えるアプローチを学ぶことができました。研修終了後、メンバー全員がEMIについて知り理解を深めること、明確にどのようなアプローチがあるのかを学ぶことは、EMIの授業運営に不可欠であると実感しました。そして、EMI研修で自分たちが学んだことを広島大学に還元しようということに全員一致で決まりました。

 こうして、オンラインでEMIについての知識や情報を提供し、授業で有益と思われるアプローチを紹介するサイトを立ち上げるに至ったのです。オンラインであれば、先に触れた個人の限界と日程の問題を解決する一助となるはずです。